Followers

Monday, March 30, 2015

Tentang Menghargai



Bila kita nak belajar daripada terus buat silap dengan tidak menjaga? Bila sudah hilang? Bila sudah terlepas?


Tidak semua yang pergi kita akan dapat semula. Tidak semua yang tercicir akan kembali. Sebab itulah kita kena belajar untuk tahu menghargai. Yes, that's the word, menghargai. Most of us even me, kadang-kadang kita terlepas pandang dalam banyak hal. Paling lemah bila apa yang kita hargai itu ada depan mata, benda yang sangat obvious. Sedangkan hal-hal yang jelas nyata macam tu pun kita 'tidak nampak', apatah lagi yang kecik. 

Ya, kita semua tidak sempurna, tapi itu bukan alasan untuk kita tidak menghargai. Tidak ada alasan kenapa kita tidak nampak kebaikan kawan walau sejahat mana pun dia, tidak ada sebab kenapa kita kena lupa jasa parents sedangkan sejak awal bukak mata mencurah jasa diorang, tidak ada tiket yang boleh buat kita terlepas kebahagiaan yang diberi orang tersayang, tidak ada jalan keluar kenapa kita boleh buat tidak endah dekat benda kecik macam attention for our pet untuk dibelai macam kucing ke, hanjing ke, hamster ke, landak ke, cicak tokek ke, mentadak mentadu ke apa segala.

Tidak payah cakap manusia, nanti belum sampai had umur kucing kau tapi kiok kena langgar dek kereta kau juga akan end up menangis. Belum lagi pasal meratap hilang parents, rasa kosong tiada ada kawan or meroyan putus kasih. 

Selagi ada peluang, hargai, tunjuk rasa kasih sayang. Tidak perlu keluar duit pun, tidak semestinya kena berhabis wang ringgit bagi hadiah, bawak date tempat mahal, tempah tiket pergi honeymoon, kalau mak kasi kucing masuk rumah tidak payah buat kandang kucing gah ala TokTi letak atas pokok dekat luar. 

Menghargai pun tidak perlu bayar lebih sebab tidak ada cas GST.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...