Followers

Thursday, October 30, 2014

Buat Baik


'Be kind whenever possible. It is always possible' 


Tidak salah pun kalau jadi baik. Last time aku check, tidak ada satu negara pun yang ada undang-undang tangkap orang sebab buat benda baik. Kecuali ada lah satu negara tu maybe nak saman orang sebab tolong orang gelandangan. Eh Malaysia ke? Hewhewhew. ;p

Ada orang kata buat baik dengan orang yang baik dengan kita aje. Tapi aku tidak setuju yang kita kena buat baik dengan orang yang kita rapat and kenal aje. Berbuat baik tu sejenis kasih sayang. Tunjukkan dekat orang kita penuh dengan sifat baik itu. Tidak susah. Orang lain pun kadang-kadang perlukan kasih sayang tu walaupun cuma sekejap je.

Macam contoh kebaikan rambang paling mudah is senyum. Dalam Islam sendiri ada kata senyuman itu ibarat satu sedekah. Mudah sangat nak buat. Kalau kita tunggu train or bas nak balik lagi-lagi time peak hour orang balik kerja kita boleh nampak daripada 10 orang maybe hampir semua muka monyok masam manjang. Ini memang orang Malaysia. Apatah lagi kalau dia sesorang. Kadang-kadang orang ini perlukan kita untuk transfer positive energy dekat diorang. Tapi janganlah kau senyum macam mintak kena kaki sebab orang salah tafsir. Paling mudah bila nak keluar train terpaksa berhimpit just cakap 'Excuse me, sorry' n senyum sikit. Orang pun tidak rasa meluat nak kasi kau jalan walaupun secara basic nya dorang mengganggu laluan keluar kau. Bila nampak ada orang yang lebih memerlukan, give up your seat. Janganlah jadi ignorant kau duduk selesa sesambil dengar lagu check tweet instagram bagai tapi sebelah ada nyonya kena berdiri. 

Nak buat baik itu mudah. Cuma kadang-kadang kita yang menyusahkan diri daripada tunjuk sifat baik tu sebab risau orang prasangka buruk. 




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...